dear followers :)

Dec 26, 2010

kasut..


smlm, sapa yang tengok cerekarama tv3 jam 10.00-12.00 mlm..ni ada ssuatu yg nak dikupas lar..cter tu bagus oo..byk pengajaran kpd smua lapisan msyrakat smada yang tua, kanak2, si pemungut cukai scara haram(mcm along la) n mcm2 agy ar..spe yg xtgok,ni nak cter skit sinopsis cter tu..ada watak nenek, ibu bapa, dan dua org anak..cternya brkisar apabila ibu dan bapanya meninggal dunia dalam kmlngn jln raya apabila mreka hndak pergi mmulakan prniagaan..duit utk mmbeli van yang dinaiki itu dipinjm dari seorang ceti yang mengenakan cukai atau lebih d'kenali RIBA..so, 2 org anak dan nenek itu pun brusaha utk melangsaikan hutang..plbagai ksukaran dan byk prngobanan yang d'lkukan demi mmbayar hutang trsebut..sehinggakan tiada duit utk mmbeli kasut dan baju baru utk prsekolahan tahun brikutnya..adik brdik tu mnolong mak cik mreka mmbuat kiuh utk mndptkan sdikit upah..bila duit da cukup, si pngutip cukai pula dtg mntak duit..knalah bg duit yg nak guna beli ksut baru tu..trsentuh tgk adik brdik tu brusaha mcm2 utk baiki kasut lama yg trsgt buruk la..so,dorang ni mnx pak cik dorang carikan kasut harga 8 ringgit..tp xjmpe..harga paling murah yg pak cik dy dpt RM15..pak cik dy mntak duit RM8 tu.dlm prjlnn dua brdik ni nak prgi bagi duit, ttbe trjatuh dlm sungai dan duit tu hilang..hanyut..tiada rezekilah kasut itu mnjadi miliknya...akhirnya, nenek dorang ni pegi buat laporan polis pasal ceti tu n belikan kasut utk cucu dia..mmg insaf la tgok cter tu..kte sng2 je nak dpt kasut baru..mintak je confirm dpt tp msih ada org susah yang nak beli kasut pun susah..akhirnya, ceti tu mati d'bunuh dan terdmpar tepi sungai....

2 comments:

ina said...

alamak tgh tgk tertido..hehe nsb baik ko ceritkn sinopsis thnx:)

umi aisha abdul karim said...

ssme ina..fuh, rugi tdo oo.haha